İstanbul Havalimanı 2024 yılında 85 milyon yolcu sayısını aşmayı hedefliyor
İGA Genel Müdür Yardımcısı (CEO) Selahattin Bilgen, 2024 yılında İstanbul Havalimanı’nda 85 milyon yolcu sayısını aşmayı ve 11 yeni havayolu şirketini İstanbul’a getirmeyi hedeflediklerini söyledi.
İstanbul Havalimanı Dış Hudutlar Gidiş Terminali’nde İGA’nın 2023 yılına ilişkin değerlendirmelerde bulunan Bilgen, 2024 hedeflerini anlattı.
İddialı bir yılı geride bıraktıklarını ve hedeflerine ulaşmayı başardıklarını kaydeden Bilgen, 5 yaşına giren genç organizasyonlarının, personel sayısı bakımından son 4 yıldır üst üste “Avrupa’nın En İşlek Havalimanı” unvanını taşıdığını hatırlattı. uçuşlar.
Uçuş sayısının 2019’da 329 bin 876’dan 2023’te 505 bin 968’e yükseldiğine dikkat çeken Bilgen, “Birçok özelliğinin yanı sıra Türkiye aynı zamanda bir turizm ülkesi. Geçen yıl 4’üncü ülke olduk. 2019 yılında toplam 52 748 milyon olan yolcu sayımız 2023 yılında 76 milyona ulaştı. 2023 uçuş sayısı verilerine göre günlük 1690 uçuş sayısıyla rekor kırdık. Yolcu sayısında ise 2 Temmuz 2023’te 266 bin 184 kişiyle yeni rekorlara imza attık.” dedi.
İstanbul Havalimanı’nda 2024 yılında daha fazla yolcuya hizmet vermeyi hedeflediklerini belirten Bilgen, “2024 yılında 85 milyon yolcu sayısını aşmayı hedefliyoruz. Bu yıla yaklaşık 540 bin hava trafiği sığdırmayı planlıyoruz. Bu, geçen yıla göre yüzde 13’lük bir büyüme anlamına geliyor.” Havacılık ve ekonomi zor.” “Bu oranlarda, günlerin sona ermeye başladığı bir dönemde ciddi agresif hedefler… Ama biz burada geleceğe dair umudumuzu koruyoruz ve bunları başaracağımıza inanıyoruz.” Şu ifadeleri kullandı
“Dünyada zirveye çıkma şansımız olabilir”
İstanbul Havalimanı’nda 2019 yılında 61 olan havalimanı hizmet şirketi sayısının Cumhuriyetin 100. yılında 101’e çıkarılmasından duyduğu memnuniyeti dile getiren Bilgen, şöyle devam etti:
“Bu bizi dünyanın en çok havayoluna ev sahipliği yapan 3. havalimanı olma noktasına getirdi ve bu anlamda dünyanın ilk 3 havalimanı arasında yer alıyoruz. 2024 yılında buraya yeni havayolları getirmek için görüşmelerimiz devam ediyor ve çalışmalarımız devam ediyor. Hedefimiz 11 yeni havayolunu İstanbul’a kazandırmak. Hedefimiz bu. Bunu başardığımız noktada belki dünyanın zirvesine çıkma şansına sahip olabiliriz. Başladığımızda ‘Dünyanın en iyilerinden birini inşa ettik’ dedik. dünyanın en büyük havalimanları ama biz en iyisi olma yolunda ilerliyoruz.’ Dedik, yolcu sayısı, hava hareket sayısı gibi parametrelerin dışında destinasyon sayısı da çok önemli, 101 havayolu şirketinin bizi tercih etmesi ve bu sayının 112’ye çıkma potansiyeli ne kadar doğru olduğunu gösteriyor. Bu yatırım bir yatırımdır. 2024 yılındaki hedeflere ulaşabilirsek, “Dünyanın en çok havayoluna ev sahipliği yapan Bangkok’a gözümüz dikilmiş olacak.”
Selahattin Bilgen, İstanbul Havalimanı’nın şu anda 315 destinasyona bağlantısı bulunduğunu ve bu konuda dünyadaki havalimanları arasında birinci sırada yer aldığını, 2024 yılında Amerika’dan sonra en yüksek havalimanı olan Avrupa’nın ilk üçlü paralel pist operasyonunu hayata geçireceklerini vurguladı. Verimlilik ve kapasiteyle operasyon yürütmeyi hedeflediklerini belirtti.
Kapasiteyi 120 ATM/s’den (saatlik hava trafik kapasitesi) 148 ATM/s’nin üzerine çıkarma potansiyeline sahip olduklarını kaydeden Bilgen, hava trafiğinde bu tür bir kapasite artışının 150 milyon yolcu hedefini aşacağını söyledi. Havalimanı sözleşmesiyle ek pist yatırımı yapmadan 200 milyon yolcuya ulaşacağız. Önemli bir rol oynayacağını belirtti.
656,5 milyon euroluk yatırım hedefi
Bilgen, İstanbul Havalimanı’na 2023 yılında 160,1 milyon euro yatırım yaptıklarını hatırlatarak, 2024 yılında da yatırımlarını artırarak sürdüreceklerini öngördü.
Bu yılın İGA için yatırım yılı olacağını belirten Bilgen, şu değerlendirmeyi yaptı:
“2024 yılı sonunda tamamlamayı planladığımız Genel Havacılık Terminali için bu yıl 35 milyon euro yatırım yapacağız. 2024 yılı sonunda tamamlayacağımız Eskişehir Güneş Enerjisi Santrali Projesi için ise 146,4 milyon euro yatırım yapmayı hedefliyoruz” İGA Havalimanı İşletmeciliği A.Ş. tarafından Eskişehir’de 3 milyon metrekare alan üzerine kurulacak. 199,32 MWe kapasiteli lisanssız Güneş Enerjisi Santrali (Güneş Enerjisi Santrali) ile İGA, Türkiye’nin ilk havalimanı olacak. Dünyanın elektriğinin tamamını yenilenebilir enerjiden karşılamasını hedefliyoruz. Bu santralden yıllık 340.446.833 KWh/yıl enerji üretimi öngörüyoruz. 2025 yılının ilk çeyreğinde tamamlamayı planladığımız Hilton İstanbul Havalimanı için de durum aynı.” Yılda 25,6 milyon euro yatırım yapmayı hedefliyoruz. Doğu-Batı pisti ve Kuzey-Güney yedek pistinin inşası için 2024 yılında planladığımız toplam 331,2 milyon euroluk yatırımla 2024 yılında toplam 656,5 milyon euro yatırım yapmayı hedefliyoruz.”
“Toplam kargo alanımız neredeyse Hong Kong’un 3 katı büyüklüğünde”
İstanbul Havalimanı’nın dünya kargo taşımacılığı açısından çok önemli bir merkez olduğuna dikkat çeken Bilgen, “Havalimanında şu anda aktif olarak faaliyet gösteren 14 tarifeli kargo havayolu şirketi bulunuyor. Şu anda 5,5 milyon ton kapasiteye ulaşabilecek bir altyapımız var. Havalimanımız. “Toplam kargo alanımız 1,4 milyon metrekare gibi etkileyici bir seviyede. Toplam kargo alanı bakımından neredeyse Hong Kong’un 3 katı büyüklüğünde… Kiralanabilir alan kapasitemiz 340 bin metrekareye ulaştı.” dedi.
Dünyanın önemli kargo şirketlerinin İstanbul Havalimanı’ndaki yatırımlarının devam ettiğini anlatan Bilgen, gazetecilerin sorularını da yanıtladı.
“Paydaşlarımız tüm katılım taleplerini reddetti”
İstanbul Havalimanı’nın işletmesi için yabancı ortak kullanılmasının sorulması üzerine Bilgen, “Havalimanı açılış döneminde çok başarılı oldu ve yabancı yatırımcıların da ilgisini çekti. Bu son birkaç yıldır devam ediyor. Sadece şunu söyleyebilirim.” . Hissedarlarımız etkinliğin yalnızca ekonomik sorumluluğundadır.” “Umursamıyorlar ve bu konudaki tüm talepleri reddettiler.” O cevapladı:
Bilgen, devlete yapılacak ödemelerle ilgili soruya şu cevabı verdi:
“Aslında bu konuda çok fazla spekülasyon var. 2023 yılı operasyonları kapsamında Devlet Hava Meydanları İşletmesi’ne 578 milyon euro ödeme yaptık. Bunun 39 milyon eurosu devletin yolcu limitini aştığımız için ödediğimiz ekstra paradır. Burada vurgulanması gereken şeylerden biri de bu. Yap-İşlet-Devret projeleri bu garantiler nedeniyle eleştiriliyor ama bunu İstanbul Havalimanı için özel olarak söyleyebiliriz; o pandemi dönemi hariç, ilk yılımızda garantiyi aştık. Kiranın dışında devlete ekstra bir ödeme yaptık.”